tiistai 1. heinäkuuta 2014

Tallinnan reissu: lauantai ja sunnuntai

Lauantaina kello herätti liian aikaisin. En ollut nukkunut juuri ollenkaan. Oli herännyt yöllä mm. yläpediltä kuuluvaan unissaan käytyyn keskusteluun sekä jokaiseen käytävältä kuuluneeseen älämölöön.

Take away aamupalan jälkeen lähdimme sitten tutustumaan Tallinnaan. Ensin etsimme hotellin. Kohtalaisen helposti Tallink City Hotel sitten löytyikin. Siellä oli kiva sitten reilun tunnin verran koomailla. Wi-fi yhteys antoi mahdollisuuden tutkailla tekemistä ja leikkipaikka piti pojat tyytyväisinä. Vähän ennen yhdeksää nappasimme pihalta tilataksin ja lähdimme kohti eläintarhaa. Olimme eläintarhalla kymmentävaille aukeamisajan, mutta se aika meni kivasti syöden aamupalalta yli jääneitä omenoita. Oli muuten paras idea ikinä ottaa Juusolle matkarattaat mukaan.

Eläintarhasta sai eurolla vuokrata kärryt lasten kuljettamista varten.
Kolme tuntia meni eläintarhassa oikein mukavasti. Paljon oli jännittäviä eläimiä, mutta parhaiten pojille tuntuivat jääneen mieleen norsut ja alligaattori.
Itse olisin voinut ottaa taskuun pienen apinan

Eläintarhan jälkeen kävelimme tien toiselle puolelle Rocca al Mareen. Mack Bar-B-Que valikoitui ruokapaikaksi ja oli kyllä oikein hyvä hampurilainen. Juuso raasu vain nukahti kävelymatkalla jo rattaisiin ja nukkui tuon ruokailun ohitse. Syömisen jälkeen jakauduimme kahteen porukkaan. Miehet ja Joona lähtivät kiertelemään lelukauppoja ja naiset etsimään Juusolle välipalaa. Sen jälkeen kierrettiin enemmän kenkäkauppoja, kun olen viimeisen vuoden aikana kiertänyt. Itse olisin tarvinnut vielä toisen samanlaisen parituntisen kauppakeskuksen kiertämiseen. Nyt jäi harmittavan paljon kiertämättä. Kello oli kuitenkin jo sen verran, että oli aika lähteä hotelliin päiväunille.

Unien jälkeen suihkun kautta sitten tutkimaan Viru keskusta. Joona oli aika innoissaan pelkkiä Hello Kitty-juttuja myyvästä kaupasta. Olisi kuulemma pitänyt ostaa sieltä kummitytölle synttärilahja jo valmiiksi seuraavia synttäreitä odottamaan. Kummityttö vain sattui täyttämään neljä tuossa 12. kesäkuuta... Jätettiin sitten ostamatta se lahja.

Illalla käytiin syömässä Amarillossa ja kun hotellille päästiin takaisin poikien kanssa, niin oli aika väsynyttä meininkiä. Kauan ei mennyt kyllä aikaa, että kaikki kolme olimme untenmailla. Kolme sen takia, että käsittämättömän lyhyisiin yöuniin tottunut rekkakuski lähti muun porukan kanssa vielä katselemaan Tallinnan yöelämää poikien iltatoimien jälkeen.

Aamulla jälleen hotelliaamiainen. Ihan parhautta. Aamulla satoi vettä taivaan täydeltä, joten otimme taksin SuperAlkoon. (Yksi suurimmista syistä lomareissun suuntautumisesta juuri Tallinnaan oli ruokajuomien hankinta syksyllä tuleviin juhliin.) Koska Super Alkosta on lyhyt matka terminaaliin olimme päättäneet kävellä. Harmi vain, että se ihan vieressä oleva terminaali on D-terminaali ja meidän laivamme lähti A-terminaalista. Kastuin itse ainakin aivan läpimäräksi. Ja jokainen minut tunteva tietää, mikä on suhtautumiseni kastumiseen. Siinä kohti olen jotain sukua kissoille: INHOAN KASTUMISTA! Olin siis kärtyinen kuin ampiainen, kun viimein pääsimme terminaaliin. Olin kyllä porukan ainoa kärttypää siinä kohti. Matkalla lätäköiden läpi eräs nainen pysähtyi. Puhui ihan vähän suomea ja sanoi, että halusi antaa meille muovipussin, että lapsi ei kastu. Siis aivan ihanaa tuollainen välittäminen! Saimme ison muovipussin Juuson jaloille ja Juuso säilyi melkein kuivana.

Kuulemma oli jotain kovan tuulen varoituksiakin annettu sunnuntaina etelään. Ja sen kyllä huomasi. Omalta kohdaltani merimatka meni aika pitkälle lattialla istuen sillä ajatuksella, että "syön salmiakkia ja juon vettä, niin en oksenna".

Helsinkiin päästiin kuitenkin ja kuskit kävivät hakemassa autot. Kotimatkaan meni koko ilta ja kymmenen aikaan olimme viimein kotona. Pojat juoksivat ensimmäisinä tramboliinille ja itse menin katsomaan miten kissapennut jakselevat. Hienostihan ne. Tuntui, että olivat kasvaneet.

Reissujen jälkeen oma sänky tuntuu kyllä niin ihanalta paikalta.