maanantai 13. maaliskuuta 2023

Mitä haluan tehdä, kun valmistun?

Parasta toimintaterapiassa on ehdottomasti sen monipuolisuus. Jotenkin on sellainen olo, että haluaisin tehdä kaikkea. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun kuulin, että on olemassa koulutoimintaterapeutteja jotain liikahti mielessä. Siinä olisi työ, jossa pääsisin hyödyntämään koulumaailmasta hankittua kokemustani. Toimiessani koulunkäynninohjaajana ja opettajan sijaisena olen päässyt hyvin läheltä näkemään, mitä ovat ne koulujen ongelmakohdat. Ja samalla myös se, kuinka paljon apua olisi koulun arjessa mukana työskentelevästä koulutoimintaterapeutista.


Eräälle lapselle avuksi tekemäni eskarin päiväjärjestys


Toimintaterapeuttiliitto on julkaissut tämän vuoden eduskuntavaaleihin omat vaaliteemansa. Yksi teemoista on toimintaterapian rooli osana ennaltaehkäiseviä palveluita. Sen teeman yhteydessä on mainittu yhtenä työmuotona myös koulutoimintaterapia. Koulutoimintaterapeutti voi omalta osaltaan olla tukemassa oppilaiden osallisuuden ja toimijuuden kokemuksia. Toimintaterapeutti voi olla myös tukemassa oppilaiden arjen toimintoja, toiminnanohjausta, motoristen taitojen kehittymistä sekä parantamassa opiskelun ergonomiaa ja tekemässä oppimisympäristöstä esteettömämpiä. Toistaiseksi vain muutamat kunnat Suomessa hyödyntävät tätä mahdollisuutta, mutta ehkä tulevaisuudessa näemme entistä enemmän ennaltaehkäisevää toimintaa myös kouluissa.

Talvista jäätaidetta

Lisää aiheesta voit halutessasi lukea näiltä sivuilta: 

https://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/assets/files/2933/toi_eduskuntavaaliteemat_2023.pdf

https://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/koulutoimintaterapia/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti