maanantai 2. tammikuuta 2012

Paras joululahja ikinä

Tässä nyt sitten harjottelen tän bloggerin käyttöä. Ja ensimmäisenä voisinkin kertoa vähän tuosta viimevuoden lopusta. Saimme nimittäin mun vanhemmilta Rekkamiehen kanssa ehkä parhaan joululahjan ikinä. Laivaliput, hotelliyön ja liput Cirque Du Soleilin näytökseen. Ja lahjaan sisältyi sitten vielä lastenhoito, eli pääsimme reissuun ihan kahdestaan.

Lähdimme reissuun torstai-iltana ja ajelimme ensin ystävien luokse Tampereelle yöksi. Sieltä sitten aamulla carinan nokka kohti Helsinkiä. Laskeskelimme, että meillä on hyvin aikaa ja että olemme noin tuntia ennen lähtöä satamassa. Huoltoasemapysähdys kuitenkin venyi pikkaisen suunniteltua pidemmäksi ja satamassa iski ongelma parkkilippuautomaatin kanssa. Se halus vain viedä rahat ja olla antamatta tarpeeksi parkkiaikaa. Rekkamies jäi taistelemaan sen kanssa ja lähdin sitten itse vaihtamaan tilausvahvistusta lippuihin. Sainkin melkoisen nipun sellaisa valkoisia pieniä kortteja. Lopulta ehdimme laivaan niin viimetipassa kun vain ikinä voi ehtiä. Oli pitkät minuutit siinä portilla odotella, että Rekkamies saa sen parkkiasian kuntoon. Kysyin siinä portilla olleelta työntekijältä, että milloin meidän on ihan viimeistään mentävä laivaan. Tämä vastasi, että sitten kun purseri menee, niin sen jälkeen ei kukaan enää pääse. Juoksimme sitten laivaa yhtä matkaa tämän purserin kanssa. Portilla ollut työntekijä vaan naureli, että pitäähän sitä jotain jännitystä elämässä olla. Ei kiitos tuon sortin jännitystä enää!

Laivamatka meni sitten melkoisen tuulisissa merkeissä. Kun olin koko matkan syönyt salmiakkia oli olo sitten jo valmiiksi melko huono. Tarkoituksemme oli syödä laivalla, mutta olo oli sitten sellainen, että en saanut alas kun mehua ja vähän salaattia. Loppumatkan istuin sitten tiiviisti lattialla ja tuijotin ikkunasta ulos. Tallink SuperStar ei ole muutenkaan kovin iso laiva, joten se otti tuulen aika helposti.

Maissa sitten olo onneksi helpotti. Kävelimme hotellille ja huoneemme olikin sitten jo valmiina ja pääsimme hetkeksi lepäämään. Tietysti minulla oli kamera mukana ja yhtään kuvaa en siten sillä kameralla ottanut... Kännykälläkin vain pari...

Hetken hengähdettyämme lähdimme sitten taksilla kohti Saku Suurhallia. Olimme siellä jo melkein pari tuntia ennen esityksen alkua, joten kiertelimme hetken siinä ihan vieressä olevassa kauppakeskuksessa. Ja kun se laivalla syöminen oli mitä oli, kävimme sitten syömässä kebabbia.

Saku-hallille menimme hyvissä ajoin vaihtamaan kaksi niistä valkoisista korteista lippuihin. Meinasi olla siinä hieman hankaluuksia löytää omaa paikkaa ja aluksi olimmekin väärällä paikalla. Paikkanumerot ja rivi oli oikein, mutta sektori oli väärä.

Saku-hallilla ei saanut valokuvata ollenkaan. Sen tiesinkin, että esitystä ei saa kuvata, mutta kun Rekkamies otti minusta kuvan siinä puolisen tuntia ennen esityksen alkua, kävi järkkäri sanomassa, että se kuva pitää poistaa.

Itse esityshän oli aivan huikea. Kuitenkin eniten ihmetystä tuntui itselle aiheuttavan se, että yksi temppu ei onnistunut. Oli jännä jotenkin nähdä, että miten esiintyjät siihen reagoivat. No ei se näyttänyt paljon menoa haittaavan.

Esityksen jälkeen lähdimme etsiskelemään taksia ja päädyimme sitten hetken siinä katseltuamme valitsemaan yhden odottavista. No joo, se oli virhe. Lähtökohtana jo se, että kuski oli venäläinen ja ilmoitti puhuvansa hyvää saksaa, ei ole ehkä kovin hyvä. Ja lopulta tämä taksimatka tuli maksamaan kymmenen kertaa enemmän, kuin se aikaisempi matka. Tukholmassa käydessämme olemme aina kysyneet ensin, että paljonko maksaa matka, mutta nyt ei sitten älynnyt. No aina oppii jotain uutta...

Illalla kävimme sitten nauttimassa hotellin kylpylästä ja allasbaarista. Yksi altaista jatkui ulos ja oli ihan kiva käydä välillä myös siellä pihan puolella. Se olisi ollut varmaan vielä hienompi, jos olisi näkynyt tähtiä.

Uinnin jälkeen tuli sitten tietenkin nälkä ja lähdimme vähän kävellen kiertelemään. Löysimme sitten todella viihtyisän pienen ravintolan (http://www.tommigrill.ee/).

Aamulla sitten nukuimme pitkään ja herättyämme kävimme aamupalalla. Aamupalan jälkeen kerättiin kamppeet ja lähdettiin etsiskelemään pojille tuliaisia. JuuJuulle löytyi söpö kolmeosainen fleece-puku. Siis takki, lappuhaalarit ja paita. JooJoolle ostimme Nalle Puh-maatuskan. Tarttuipa siinä sitten mukaan myös matkalaukku itselle. Ei tarvitse aina porukoilta lainata. Ja kun se oli vielä niin hienon värinenkin.

Sitten suuntasimme hakemaan kotiinviemisiä itsellemme. Ja niitähän löytyi tietenkin paikasta nimeltä Super Alko. Matkalla katselimme kun ihmiset heittelivät leivänmuruja puluille ja sorsille. Sitten huomasimme, että siellähän on seassa myös joutsen.
Pullajoutsen

Sen visiitin jälkeen oli sitten laukku sen verran painava, että suuntasimme satamaan odottelemaan laivan lähtöä. Paluumatka ei onneksi ollut ollenkaan yhtä tuulinen ja Baltic Princes on sen verran isompi laiva, että olo pysyi oikein hyvänä.

Meidän uusi vuosi menikin sitten matkustamiseen. Oli se ihan kiva katsella raketteja tuolla pitkin matkaa. Kotiin kun pääsi oli sen verran väsy, että pikaisesti tuli vain käytyä saunassa ja siihen päälle sitten kymmenen tunnin yöunet. Nyt jaksaa sitten taas ihan uudella innolla touhuta poikien kanssa.